Minda Mahasiswa

Sebagai mahasiswa, ana terfikir juga...kita ni ada banyak tanggungjawab. Betulkan?

Namun, kita tidak seharusnya hanya blaja semata-mata. Kita harus buat sesuatu yang kita boleh banggakan bila dah tua nanti. elah bila da tua, kita mesti akan dikelilingi oleh cucu-cucu kita. ha...mase tulah kita akan perah otak yang dah lemah nanti untuk ingat kembali apa yang kita telah lalui, lebih kurang sharing moment lah...eh, apa pula untuk anak cucu, untuk anak la yang terdkat. Tapi, kalau kita hanya dok blaja je..bangun, p kuliah, makan, solat(kalu solatlah)...p kuliah lagi...cukup kah untuk dorang dengar itu saja?

tapi surely..mesti dorang tak berminat...jadi, sebelum tua ni...ciptalah sejarah...!


Lalu sejarah yang bagaimana yang kita akan buat? Itu kita yang akan pilih, boleh terima?

sama ada kita mahu jadi seorang mahasiswa yang berguna atau tidak pada agama , masyarakat, keluarga dan negara...

Yang pelikkan, ramai je yang berminat untuk tolak 'berguna untuk agama' ni...kenapa ye?


Kalaulah kita kena bagi pilihan, enjoy atau berdakwah..rasa-rasa kita akan pilih apa?tepuk dada tanya iman..

baiklah, kalau kita pilih enjoy...

Kita boleh enjoy sampai mana ye?sampai meninggal ke? HEHE...takkanlah kan..Em..mungkin sampai jadi graduate. K, kita anggap begitu lah...lalu apa jenis 'enjoy' kita tu? Ada kawan yang boleh bawa shoping setiap hujung minggu?pegi clubbing
, karaoke setiap malam kot?

Difenisi enjoy banyak lah...yalah, betulah banyak..mungkin ada je yang cakap kalau nak enjoy tidak semestinya buat perkara yang tak baik, ada juga yang baik...duduk depan friendster berjam-jam...chatting dengan rakan-rakan,paling tidak pun mesti ada boyfriend, mesti ada girlfriend.

Okey, pandai-pandailah fikir apa yang kita buat sendiri...right or not.

Kalau kita pilih berdakwah pula...kita nak guna wasilah apa yerk?mestilah ikut hadith nabi, kalau mampu guna tangan...kalau tidak, guna lidah, kalau tidak gunalah hati...maka itulah selemah-lemah iman.

Siapa sasaran kita?

pertama golongan yang berfikiran begini mesti ingat keluarganya, baru rakan-rakannya, baru..masyarakatnya...baru negaranya..Eh betul ke?

Tapi kia tidak sedar kita perlu sangat tarbiyah yang mantap dan tersusun, baru dapat jadi daie yang mantop. Daie ni bukan orang biasa, dia mesti ada satu background yang terkehadapan dalam bidang agama, setuju tak kalau ana kata begitu?

Tapi yang tidak dapat disangkal lagi, daie mesti menjaga tingkah laku akhlaknya..jika tidak dia boleh jadi fitnah kepada islam..

Baiklah, jika ada kesempatan lain...ana akan cuba letak dalil...
0 Responses