FIKIRAN POSITIF: 2 Masalah Dalam Menjaga Fikiran Positif Yang Mungkin Akan Anda Hadapi

FIKIRAN POSITIF: 2 Masalah Dalam Menjaga Fikiran Positif Yang Mungkin Akan Anda Hadapi


1. FIKIRAN NEGATIF DIRASA TERASA LEBIH SENANG DIPRAKTIKKAN OLEH ANDA JUGA KEBANYAKAN ORANG, WALAUPUN OLEH ORANG YANG TINGGI TAHAP AKADEMIKNYA.


Ini fakta realiti sebenar dunia kita. Orang-orang di sekeliling lebih senang melayan fikiran negatif dari fikiran positif dan segelintir daripada mereka merupakan golongan terpelajar, intelektual, orang berakademik tinggi. Sepatutnya, orang yang berilmu inilah yang sewajarnya paling positif fikirannya. Tapi ramai yang berfikiran negatif.


Sebabnya? Dari pengamatan penulis, mereka selalu berkawan dengan orang-orang yang suka berfikiran negatif, suka melihat yang negatif (hanya untuk menunjukkan pendapat mereka betul) serta suka melihat aspek-aspek negatif dalam semua situasi, perkara dan orang perseorangan hanya kerana untuk mengelak rasa malu serta dimalukan.


Ramai orang terperangkap dalam pemikiran negatif kerana mereka sering membaca bahan-bahan bacaan berbaur negatif, menonton siaran-siaran berorentasikan kritikan negatif seperti liputan berita, komen ketidakpuashatian, analisa negatif, forum yang bahan utamanya adalah mengkritik, memberi komen dan membahas sesuatu bukan berbincang tentang idea-idea baru atau berbincang bagaimana cara-cara memajukan diri.


2. FIKIRAN POSITIF AMBIL MASA UNTUK KITA MENGUASAINYA LALU TERBIASA DIRI DENGANNYA.


Dari pengalaman sendiri, penulis mengakui hal ini sampai pernah berputus asa. Fikiran positif ambil masa untuk kita kuasainya, memahaminya dan menemui rentak dalam proses mempraktikkannya. Hanya sedikit di kalangan kita beruntung dapat berkawan dengan orang-orang berfikiran positif.

Berkawan dengan orang-orang positif kemudian kerap berhubung dengan mereka membuat kita menguasai fikiran positif dalam masa yang cepat. Aura positif mereka meresap masuk ke dalam diri kita.


Ramai dari kita tak beruntung macam tu. Akibatnya kita berkawan dengan orang yang berfikiran negatif, pesimis dan skeptik, mungkin juga berkawan dengan orang yang separuh berfikiran positif, separuh lagi berfikiran negatif.


Melatih diri untuk berfikiran positif mengambil masa. Hakikatnya, cepat atau lambat bergantung kepada disiplin dan kesanggupan kita. Masalahnya lagi, ramai yang tak sanggup melakukan perkara-perkara yang perlu dalam menjaga fikiran positif, lebih banyak memberi alasan daripada rajin berusaha.


SUMBER: http://shueqry.blogspot.com/

0 Responses